Laat je inspireren door
onze blogartikelen

10 Stappen naar een mindful leven

Het idee om mindful te leven – meer bewust zijn van het leven terwijl het plaatsvindt – kan tegenstrijdig klinken voor mensen die gewend zijn om nu zaken op te offeren voor hun doelen, maar mindfulness kan je helpen je doelen te bereiken én meer te genieten van het leven. Je bent zelfs meer productief als je mindful bent.

Belangrijker nog, bewust leven is de enige manier om van het leven te genieten. Door mindful te zijn geniet je meer van je eten, vrienden, familie en wat je aan het doen bent. Zelfs dingen die je anders saai vindt, zoals huishoudelijke klusjes, kunnen een leuke ervaring worden als je echt aanwezig bent. Probeer het maar eens, afwassen of koken terwijl je echt aanwezig bent. Je moet er voor oefenen, maar het is fantastisch.

1. Doe een ding tegelijk

Single-task, niet multitask. Als je water aan het inschenken bent, ben dan ook bezig met water inschenken. Als je aan het eten bent, eet dan alleen maar. Probeer niet een paar andere taken uit te voeren terwijl je aan het eten bent. Een Zen gezegde meldt: “Als je loopt, loop. Als je eet, eet.”

2. Doe het langzaam en bewust

Je kan een ding tegelijk doen, maar tegelijk deze taak afraffelen. In plaats daarvan kan je ook proberen je tijd er voor te nemen en langzamer te werken. Zorg ervoor dat je acties bewust zijn, niet gehaast en willekeurig. Hier is enige oefening voor nodig, maar het helpt je om je te concentreren op je taak.

3. Doe minder

Als je minder doet, dan kan je de dingen die je doet langzamer doen, met meer concentratie en volledigheid. Als je je dag vult met taken dan ren je van het ene naar het andere zonder te stoppen om na te denken wat je aan het doen bent. Maar als je druk bent dan kan je toch onmogelijk minder doen? Tuurlijk wel. Vele anderen zijn je voor gegaan. Het is een kwestie van bepalen wat belangrijk is en datgene loslaten wat dat niet is.

4. Maak ruimte tussen activiteiten

Deze stap hangt samen met de ‘Doe minder’ regel, maar het is een manier om je schema zo samen te stellen dat je altijd voldoende tijd hebt om elke taak te voltooien. Plan dingen niet kort na elkaar in, maar laat juist ruimte tussen de zaken op je schema. Dat geeft je een rustgevender schema en biedt je meer ruimte als een taak langer duurt dan gepland.

5. Doe per dag 5 minuten niets

Zit gewoon stil. Word je bewust van je gedachten. Concentreer je op je ademhaling. Merk de wereld om je heen op. Raak op je gemak met de stilte. Het zal je veel goed doen en het neemt maar 5 minuten in beslag!

6. Houd op met zorgen maken over de toekomst

Word je meer bewust van je eigen denken. Maak je je constant zorgen over de toekomst? Leer te herkennen wanneer je dit doet en probeer jezelf dan weer terug te brengen naar het heden. Focus op wat je op dit moment aan het doen bent. Geniet van het moment.

7. Wees aanwezig tijdens gesprekken met anderen

Hoeveel van ons hebben tijd met mensen doorgebracht terwijl we eigenlijk dachten aan wat we in de toekomst moeten doen? Of wat we nu willen gaan zeggen, in plaats van echt naar die persoon te luisteren? Focus je in plaats daarvan op het heden, op écht luisteren, op genieten van de tijd die je met die persoon doorbrengt.

8. Eet langzaam en geniet van je maaltijd

Voedsel kan snel in je mond worden gepropt, maar wat is daar nou leuk aan? Geniet van elke hap en haal echt het meeste uit je maaltijd. Hierdoor eet je vaak minder en verteer je het voedsel beter.

9. Leef langzaam en geniet van je leven

Net zoals je van je maaltijd zou moeten genieten door het langzamer te eten, zou je al het andere ook zo moeten doen. Doe rustig aan en geniet van elk moment. Word je bewust van de geluiden en de beelden om je heen en geniet van de wereld.

10. Maak van koken en schoonmaken meditatie

Koken en schoonmaken worden vaak gezien als vervelende klusjes, maar ze zijn eigenlijk goede manieren om mindfulness te oefenen en kunnen rituelen worden die elke dag worden uitgevoerd. Als koken en schoonmaken erg saai zijn, probeer ze dan te doen als een soort meditatie. Concentreer al je gedachten op het uitvoeren van deze taken en doe ze langzaam en bewust. Het kan je hele dag veranderen (en je huis schoner maken). Blijf oefenen. Als je gefrustreerd raakt, neem dan gewoon een flinke teug adem. Als je jezelf afvraagt “Wat zal ik nu eens gaan doen?” dan luidt het antwoord: “Blijf oefenen.”

Wil je hulp bij een mindful leven, neem dan contact met ons op en volg een cursus mindfulness training.