Laat je inspireren door
onze blogartikelen

Verandering gegarandeerd
Persoonlijk en liefdevol
Uniek helend proces
Langdurig effect
8,9
Hoge klantscore
Donderdag 02 oktober 2014

Denk aan je mentale gezondheid!

We bevinden ons in een bijzonder tijdperk. Bewustwording lijkt het credo te zijn van tegenwoordig. Dankzij verschillende apparaten en applicaties krijgen we allerlei nieuwe inzichten op onder meer onze gezondheid. We gingen al regelmatig op de weegschaal staan en een jaarlijks of halfjaarlijks tandartsbezoek is ook al tijden erg normaal. Tegenwoordig wordt ook het bijhouden van je slaapritme, je calorieopname en –verbranding en het aantal stappen wat je zet, gemonitord.

Naast voeding en beweging, is er echter nog een ander onderdeel van onze gezondheid waar we goed op moeten letten, namelijk onze mentale gezondheid. In deze blogpost gaan we dieper in op het belang van een goede mentale gezondheid en wat manieren zijn om deze te bereiken.

 

Wat is een goede mentale gezondheid?

We letten tegenwoordig allemaal goed op onze gezondheid. Althans, dat proberen we op zijn minst! Het mentaal fit of mentaal gezond zijn, is van belang om op een goede manier in het leven te kunnen staan. Een slechte mentale conditie leidt tot een hoger risico op (soms langdurig) ziekteverzuim, het met moeite of niet kunnen aangaan van nieuwe of het onderhouden van bestaande relaties en nog veel meer narigheid.

Een goede mentale gezondheid kenmerkt zich door een redelijke afwisseling van verschillende emoties. Het betekent dus niet dat je per se altijd vrolijk en gelukkig moet zijn. Dat is immers onmogelijk; we zullen altijd nare dingen meemaken in het leven en verdriet of boosheid zijn dan hele juiste reacties. Het gaat er bij een goede mentale gezondheid om dat je niet doorschiet in je emoties. Je emoties en je gedachten moeten niet je normale functioneren in het geding brengen.

 

Hoe bereik ik een goede mentale gezondheid?

Om een goede mentale gezondheid te krijgen en te behouden, is het belangrijk om van tijd tot tijd een zelfscan te doen. Dit kan door middel van mindfulness oefeningen, maar andere vormen van meditatie zijn daar ook voor geschikt.

Een andere manier hoe je kunt werken aan je mentale gezondheid is door de trainingen van Ynnergy te volgen. Twee keer per jaar wordt er een Retraite-Meditatie vrouwentraining gedaan. Deze duurt zes dagen en vindt plaats in het zonnige Zuid Spanje.

Tot slot is relativeren ook iets wat je mentale gezondheid kan verbeteren. Het relativeren van iets wat je baas zegt, je vriend(in) doet of wat je overkomt kan je enorm helpen. Door regelmatig luchtiger om te gaan met negatieve zaken, mits het je niet enorm in de problemen werkt, zal je merken dat het makkelijker wordt om met tegenslagen om te gaan!

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en gerichte advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op 'Instellingen' te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op 'Alle cookies toestaan'.