Laat je inspireren door
onze blogartikelen

Eenvoudige en korte mindfulness-oefeningen

Iedereen ervaart wel bepaalde stressmomenten in het leven. Soms zijn dit perioden van een wat langere tijd, zoals bij een burn-out. In veel gevallen gaat het daarentegen om een korte periode waarbij het stressniveau hoger ligt dan normaal. Denk hierbij aan de tijd vlak voordat je een belangrijke presentatie moet geven of een sollicitatiegesprek hebt. Het is, zeker op die momenten, belangrijk om tot rust te komen. Hoewel stress een natuurlijke reactie is waar we beter van gaan presteren, kan het in veel gevallen een negatief effect hebben. We kunnen onze concentratie verliezen en daardoor komen we misschien in de knoop. Des te belangrijker om van tijd tot tijd een rustmomentje in te lassen.

Mindfulness is een manier om om te kunnen gaan met verschillende stressmomenten in het leven. Het komt tot uiting in een combinatie van meditatie, houding, ademhaling en andere fysiologische zaken. Hieronder staan drie mini-oefeningen die toegepast kunnen worden bij stressmomenten.

 

Oefening #1:             Meditatie

Meditatie is een groot onderdeel van mindfulness. In tegenstelling tot wat velen denken, hoeft meditatie niet veel tijd te kosten. Je kunt meditatietechnieken toepassen die enkel een paar minuten duren! Ga op een comfortabele plek zitten en zorg ervoor dat je prettig zit. Sluit vervolgens je ogen en probeer nergens aan te denken. Komt er toch een gedachte op? Erken deze dan, maar doe er verder niets mee. Probeer de gedachten die binnenkomen te observeren zonder ernaar te handelen.

Probeer ook eens te spelen met het “wegdenken” van gedachten. Dit kun je doen door dat je, elke keer dat er een gedachte tijdens het mediteren de kop op steekt, deze te erkennen en niet verder op in te gaan. Je zult vanzelf merken dat de gedachte verdwijnt.

 

Oefening #2:             Diepe ademhaling

Het zijn bekende woorden: “rustig ademhalen”, “adem in… adem uit…” Dit is wat mensen altijd zeggen wanneer ze iemand proberen te kalmeren. Er is een reden voor dat een juiste ademhaling zorgt voor een rustige gemoedstoestand.

Er zijn twee typische manieren van ademhalen: via de borst en via de buik. Ademhalen via de borst vindt plaats wanneer er een fysieke activiteit wordt uitgevoerd en wanneer er stress is. Ademhalen via de buik vindt plaats wanneer er geen fysieke activiteit wordt uitgevoerd en het lichaam (en de geest) in een staat van rust verkeren.

Als je gestrest bent helpt het dus om te letten op je ademhaling. Zorg ervoor dat elke keer dat je inademt, je buik groter wordt, en dat elke keer dat je uitademt, je buik weer kleiner wordt. Leg desnoods je handen op je buik bij je navel om het verschil goed te kunnen merken.

 

 

Oefening #3:             Luister naar muziek

De vele voordelen die muziek heeft, worden ook toegepast in muziek therapie. Muziek heeft een bijzondere werking op lichaam en geest. De juiste ritmen, tempo’s, harmonieën en instrumenten kunnen bijdragen aan een prettige gemoedstoestand. Het meest wenselijke om naar te luisteren is muziek dat minimaal aan de volgende eigenschappen voldoet:

  • Laag tempo
  • Weinig lage tonen
  • Akoestische instrumenten
  • Eenvoudig ritme wat goed mee te tellen is

 

Deze drie oefeningen hebben de mogelijkheid om je op korte termijn te kalmeren. Om écht tot rust te komen met jezelf, is het raadzaam een cursus mindfulness te volgen. Klik op de link voor meer informatie.