Vitaal blijven, vitaal worden: Een oefening voor jullie

Vrijdag 02 februari 2018
Vitaal blijven, vitaal worden: Een oefening voor jullie

Vitaal blijven  is een kunst, vooral in deze tijd met smartphones, ipads, social media, waarin we altijd en overal bereikbaar kunnen zijn. Je kunt alleen maar vitaal blijven als je werkelijk contact met jezelf kunt maken. Je lijf leren voelen. Leren voelen wat jij nodig hebt. Er is een cd van de body-mindfulness-methode waar je thuis mee aan slag kunt. Eén van de oefeningen van de cd staat hier beschreven, een zogenaamde klop-oefening.

OEFENING - Kloppen (oefening 3 body-mindfulness cd)

Doel: contact maken met je eigen lichaam en je gewaar worden van de energie die in je lichaam stroomt en deze energie op gang brengen.

 

•  Ga met twee voeten op de grond staan.

•  Breng je aandacht naar je voeten.

•  Denk aan je voeten. Voel je voeten.

•  Neem hier even de tijd voor.

•  Maak nu een plankje van je rechter onderarm

•  Maak kloppende bewegingen met je hele handpalm op de bovenkant van je linkerarm. Begin bij je hand en klop rustig door naar boven.

•  Houd je aandacht in je lichaam op de plaats waar je klopt.

•  Klop door naar boven naar de schouder en het schoudergewricht.

•  Draai nu je arm en klop op de binnenkant van je arm terug naar je

   handpalm.

•  Maak nu een plankje van je linkeronderarm. Doe hetzelfde bij je rechter-arm. Begin bij de hand, klop naar boven naar schouder en schouder-gewricht. Draai je rechterarm en klop de binnenkant van je rechterarm.

•  Ga door naar je buik en klop je hele buikgebied en alle organen die daar liggen. Blijf er met je aandacht bij!

•  Klop vervolgens het middenrif en ga verder met het hart- en longengebied. Dit doe je wat rustiger in verband met de gevoeligheid daar.

•  Ga met je vingertoppen verder naar je hals. Klop ook je hele gezicht.

•  Ga door met beide handen over de twee hersenhelften.

•  Masseer de nek.

•  Klop weer met je hele hand de wervelkolom van boven naar beneden.

•  Via het heiligbeen klop je over je billen door naar de achterkant van beide benen. Klop door naar beneden, via de enkels naar de zijkant van de voet. Draai met je handen door naar de tenen. Blijf kloppen.

•  Kom via de voet en via de binnenkant van je benen al kloppend omhoog, via de liezen naar de buik.

 

Herhaal dit hele rondje.

 

Daarna ga je stilstaan en voel je wat er in je lichaam gebeurt. Je voelt altijd iets! En dit is precies de bedoeling. Er komt beweging in jou! Het kan van alles zijn wat je voelt:

•  pijn of zwaarte: de stromende energie stuit dan op vastzittende blokkades in je lichaam

•  warmte: de energie is in beweging gekomen en veroorzaakt een warm gevoel

•  tintelingen: de energie is in beweging gekomen en er worden allerlei afvalstoffen losgelaten

•  kou: er worden emoties losgelaten

 

Al met al een heel scala aan mogelijkheden van wat je kunt voelen. Het heeft allemaal te maken met het gaan stromen van de energie.

Sommigen mensen zijn zo hardnekkig dat ze zeggen niets te voelen. Het vraagt training om je mind iedere keer opnieuw naar je lichaam te brengen. Uiteindelijk zul je resultaat boeken. Altijd!

Met de body-mindfulness-methode ga je leren om echt vanuit jezelf te handelen op basis van je gevoel, waarbij je jouw denken, jouw stuur, nooit uit het oog verliest. Je gaat leren om je gevoelens uit te drukken. Je stimuleert het creatieve en oplossende vermogen, want ook dat heeft een plek in het lichaam en zeker niet alleen in het hoofd. Het gaat altijd om de verbinding. Leren luisteren naar jezelf, leren voelen wat jij nodig hebt, is een intelligentie op zich

Wil je hier meer van weten? Neem eens contact op met Ynnergy. Er is een cd met allerlei oefeningen en er is een online training beschikbaar met beelden en instructies. Begin nog vandaag aan een vitaler leven.

Hartelijke groet,

Maries Ligtvoet

Reacties