Mindfulness en Qigong

De techniek body mindfulness staat voor meditatie in beweging. Naast fysieke ruimte door het dagelijkse beoefenen ervaren deelnemers in korte tijd meer ontspanning, innerlijke rust en vooral ook minder slaapproblemen.

Eigen kracht, balans, ontspanning en vertrouwen

Body Mindfulness is een samenvoeging van het beste van de meest effectieve technieken en methodieken: Mindfulness en het lichaamsgericht werken vanuit Chi neng Qi gong, een aan Tai Chi verwante vorm van bewegen. 

“Wil je meer informatie over *Body Mindfulness* neem vrijblijvend contact met ons op.”

Ynnergy biedt regelmatig retraites Body Mindfulness aan in Nederland en Spanje.

Lees meer over de technieken en de achtergronden:

Mindfulness
'Vooral hoe jij omgaat met je pijn en je lijden bepaalt wat je ervaart' zegt Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van Mindfulness. Oefenen in Mindfulness gaat een groot verschil betekenen voor de kwaliteit van leven die mensen ervaren. Veel mensen gaan gebukt onder het piekeren over zaken en de stress van alledag. We leven in een 24-uurs economie waarin multi-tasken tot een deugd is verheven. Deze druk zorgt ervoor dat er steeds minder tijd te vinden is om er gewoon te zijn. Juist deze momenten van niet-doen beleven, kunnen lichaam en ziel met elkaar in balans brengen. In het niet-doen zetten we het zelfgenezend vermogen van het lichaam aan waarin we tot herstel van de balans kunnen komen. Met mindfulness gaan we met aandacht de weg naar binnen, de weg naar het lichaam, waarin we voelen wie wij zelf echt zijn en wat echt belangrijk is voor ons. Ook mensen die lijden aan chronische stresssymptomen, ziekten en pijnlijke aandoeningen gaan meer kwaliteit van leven ervaren als ze mindfulness gaan beoefenen. 

Chi neng Qi gong

Chi Neng Qi gong vermeerdert de levensenergie, versterkt het immuunsysteem en verlaagt stress, waardoor de gezondheid op alle gebieden verbetert. Het is een medische vorm van meditatie in beweging, die gemakkelijk valt te leren en toe te passen met fantastische resultaten. U werkt aan ontspanning en het ontwikkelen van kracht. Chi Neng Qigong bestaat uit verschillende oefeningen die in groepslessen aangeleerd worden. Thuis kan men deze oefeningen uitvoeren met hulp van een cd of video. Naast een aantal algemene oefeningen zijn er specifieke oefeningen voor verschillende klachten. De Chinese bewegingskunst die verwant is aan de Tai Chi is ontwikkeld door Dr. Pang Ming, die naast Tai Chi en Qigong-grootmeester, zowel westers als Chinees arts is. Hij heeft het grootste medicijnloze ziekenhuis ter wereld opgericht.

In dit ziekenhuis trainden elke maand ongeveer 6.000 patiënten volgens de Chi Neng Qigong methode. Er was geen andere therapie, geen acupunctuur, geen fysiotherapie, diëten of medicijnen. De mensen trainden gemiddeld 20 tot 40 dagen en werden tussentijds getest met westerse diagnostische apparatuur. In het ziekenhuis zijn meer dan 200.000 mensen behandeld voor 180 verschillende chronische ziektes. Bij 95% van de deelnemers had de behandeling het gewenste effect! Inmiddels zijn in Nederland soortgelijke projecten gestart. Chi Neng Qigong is door de Chinese overheid erkend als de best helende vorm van medische Qigong. De erkenning is gebaseerd op meetbare, wetenschappelijk onderzochte resultaten.

Ervaringen met Chi Neng Qigong  en  Body Mindfulness

"Mijn eigen zaak combineren met twee kleine kinderen vind ik heerlijk, maar het kost me wel veel energie. Met Chi Neng vul ik die energie weer aan. Het ontspant me en het ruimt van binnen op. Ook heb ik geen pijn meer in nek, schouders en rug, ontstaan door alle uren achter de computer. Mijn hoofdpijn is meestal weg. Met een cd kan ik de oefeningen doen wanneer het mij uitkomt. Als ik het ´s avonds doe, slaap ik dieper en word ik uitgerust wakker. De volgende dag kan ik me ook veel beter concentreren op mijn werk."

“Toen ik negen maanden geleden met Chineng (qi gong) lessen begon zat ik al een jaar in een burn-outsituatie te zitten. De oefeningen en de coaching spraken mij aan en ik ben er helemaal voor gegaan. Ik heb de burn-out achter me kunnen laten”. J.B., Pedagoge

"Na een periode van ernstige rugklachten, waardoor ik niet meer kon lopen, ben ik de wallsquatt gaan doen o.l.v. een instructeur. Ik stond voor een hernia-operatie. Na vier weken oefenen was de pijn weg en was een operatie niet meer nodig. Ik loop weer gewoon."

“Als ik me gespannen voel doe ik een Chi Neng-oefening. Het werkt echt.

"Ik heb 20 jaar yoga gedaan maar dat wat ik hier beleef is veel intenser, fijner en levert me veel meer op.”

“Ik heb het gevoel dat deze vorm van bewegen meer iets voor mij is dan naar de sportschool gaan. Rustig bewegen. Het voelt zo goed.”

"Hoe je omgaat met pijn en lijden bepaalt wat je ervaart "