DE oplossing zit in jou
ONTDEK DE OORZAaK
 

Ynnergy: het is niet zomaar een naam, het draagt de belofte in zich van een beter leven

Stress en overspanningsklachten

Waarom

Het leven zoals wij dit tegenwoordig kennen vraagt veel van ons. Het stelt hoge eisen aan onze flexibliteit en dienstbaarheid. Stress lijkt normaal te zijn en we gaan haasten door het leven. Voor jou is stress zo normaal, dat het een manier van leven is geworden. Maar als je altijd en overal constant onder hoge druk staat door bijvoorbeeld deadlines, zullen lichaam en geest uiteindelijk de prijs betalen. Als jij je constant opgejaagd, zwak, overrompeld en ontdaan voelt, wordt het tijd om actie te ondernemen. Actie, om uw lichaam en geest weer in balans te brengen. Bescherm uzelf tegen stress door de signalen en symptomen van stress te herkennen, en stappen te nemen om de stress te verminderen.

Voor wie

Als jij gewend bent aan snelheid, deadlines, frustraties, werkdruk en zeer gehaast bent en meer balans zoekt, dan dan is deze training iets voor jou. Stress is zo normaal voor jou dat het een manier van leven is geworden. Je merkt dat stress niet altijd slecht is want een dosis stress helpt je beter te presteren onder druk en helpt je om beter je best te doen. zowel in je privéleven als wel op het werk. Maar het overal constant onder hoge druk staan door bijvoorbeeld deadlines, maken dat je lichaam en geest de prijs beginnen te betalen. Je herkent stresssymptomen en patronen en merkt dat je er nu iets aan witl veranderen.

Wat het jou oplevert

Je krijgt diepe inzichten en leert omgaan met stress, je grenzen aan te voelen wanneer de stress ongezond wordt doordat je meer de verbinding in jezelf leert te ontdekken. Stress is niet altijd slecht, een kleine dosis stress, kan je zelfs helpen beter te presteren onder druk en helpt jou om beter je best te doen. Je leert je te beschermen tegen stress door de signalen en symptomen te herkennen en stappen te nemen om de stress te verminderen. Lichamelijk, emotioneel en mentaal beter in balans komen bevordert vitaliteit en vermindert stress. Zowel in je privé leven als wel op jouw werk. Verandering gegarandeerd. Klik hier voor een kennismakinggesprek.

Inhoud
LICHAMELIJK symptomen bij stress: kom tot inzicht en ontwikkel tools

Lichamelijke Symptomen bij Stress (Het afweersysteem kan worden aangetast en mensen met stress zijn daardoor vatbaarder voor bijvoorbeeld griep, verkoudheid en:
•    Hoofdpijn
•    Rugpijn, stijve nek, schouders
•    Spijsverteringsstoornissen
•    Maagpijn
•    Hartkloppingen, 'racend hart'
•    Klamme, zweterige handen
•    Rusteloosheid, onrust, vermoeidheid
•    Slaapproblemen (inslapen of doorslapen)
•    Duizeligheid
•    Oorsuizen (oorzingen, fluiten)

GEDRAG symptomen bij stress

Gedragssymptomen bij Stress (Doordat het lichamelijke en psychische klachten betreffen, verandert het gedrag wat kan leiden tot conflicten of excessief gedrag:
•    Bazigheid, snauwerig
•    Bovenmatige kritisch t.a.v. de ander
•    Onvermogen om dingen af te krijgen
•    Tanden knarsen tijdens slaap
•    Overmatig alcohol- of drugsgebruik
•    Overmatig eten, roken
•    Dwangmatig kauwgum kauwen
•    Tics of friemelen en plukken
•    Slaan, met dingen gooien

EMOTIONELE symptomen bij stress

Emotionele Symptomen bij Stress (De gemoedstoestand van een persoon in tijden van veel stress verandert. Emoties nemen over en men wordt prikkelbaar en cynisch:
•    Prikkelbaarheid, snel geïrriteerd
•    Snel overstuur of gefrustreerd
•    Snel huilen of tranen in ogen
•    Neiging om in woede uit te barsten
•    Nervositeit, onrust, chaotisch gevoel
•    Overweldigend gevoel van onder druk staan
•    Gevoel van machteloosheid en moedeloosheid
•    Ongelukkig voelen om onduidelijke redenen
•    Onvermogen om dingen te veranderen
•    Verveling en leeg, gevoelloos of onbestemd gevoel
•    Dingen hebben geen betekenis meer
•    Gevoel van eenzaamheid of alleen te zijn
•    Niet meer kunnen lachen, dingen zwaar inzien

MENTALE (denk) symptomen bij stress

Denksymptomen bij Stress (Ongezonde stress zorgt voor negatieve gedachten. Soms is dat op anderen gericht, maar meestal op jezelf:
•    Moeite om helder te kunnen denken
•    Vergeetachtigheid, Geheugenproblemen, geheugenverlies
•    Besluiteloosheid
•    Concentratieproblemen
•    Gebrek aan creativiteit, 
•    gebrek aan oplossend vermogen
•    Gedachten aan weglopen
•    Verlies van gevoel van humor

Werkwijze

Wat is stress precies

Een bedreiging of een trigger geeft een respons vanuit het zenuwstelsel door het vrijgeven van spanningshormonen, adrenaline en cortisol. Het lichaam wekt deze hormonen op in geval van nood. Stress is een natuurlijke reactie om zichzelf te beschermen!
Het hart gaat sneller slaan, de spieren spannen zich aan, de bloeddruk verhoogt, de adem versnelt en de zintuigen worden scherper. Deze veranderingen in het lichaam geven meer kracht en uithoudingsvermogen. Ook het reactievermogen en focus nemen toe. Het lichaam maakt zich als het ware ‘klaar’ om in de aanval te gaan tegen gevaar of juist van te vluchten. Een stress reactie is levensreddend.
Stress is bovenal een ‘normale’ fysische reactie. Deze reactie wordt ook wel stressreactie genoemd, helpt te focussen en energiek te zijn en uitdagingen aan te pakken, resultaten te boeken zoals bv sporten. In noodsituaties bijvoorbeeld, kan deze reactie uw leven redden, het geeft je immers extra kracht, een betere reactiesnelheid en uithoudingsvermogen. Dit kan u helpen uzelf te verdedigen of bijvoorbeeld nog net op tijd op uw rempedaal te trappen om zo een ongeluk te voorkomen. 
De stress reactie helpt u om uitdagingen niet uit de weg te gaan, stress houdt u overeind tijdens die belangrijke presentatie op uw werk, verscherpt uw concentratievermogen op het moment dat u aan het studeren bent maar eigenlijk liever TV wilt gaan kijken. Maar op een zeker punt, begint stress juist grote problemen te veroorzaken. Problemen voor uw gezondheid, stemming, productiviteit, relaties en de kwaliteit van leven.

De effecten van chronische stress

Het lichaam kent geen verschil tussen fysieke en psychologische bedreigingen. Of u nu gestrest bent door een veel te drukke agenda, een discussie met een vriend, doordat u vastzit in de file of door een enorme berg met rekeningen, reageert uw lichaam altijd op dezelfde manier. De manier die hierboven al beschreven staat. Uw lichaam reageert alsof u in een levensbedreigende situatie bent beland. Als u een baan hebt met veel verantwoordelijkheid, kan het goed zijn, dat uw lichaam altijd gestrest is. Hoe vaker uw lichaam gestrest is, hoe moeilijker het wordt om deze stress af te sluiten. 
Langdurig worden blootgesteld aan stress kan leiden tot zeer ernstige gezondheidsproblemen. Chronische stress zorgt er voor dat alle systemen in uw lichaam niet meer naar behoren functioneren. Het verhoogt de bloeddruk, tast het immuunsysteem aan, verhoogt het risico op een hartaanval, draagt bij aan onvruchtbaarheid en versnelt het ouderdomsproces. Stress kan zelfs uw hersenen aantasten, waardoor uw kwetsbaar wordt voor ongerustheid en depressies.
Stresssymptomen zijn reacties van het lichaam op dat wat er in ons denken en ons voelen gebeurt. Deze variëren van het type stress; een acute, chronische of vertraagde stressfactor. De veranderingen die kunnen optreden bij stress zijn:
•    hogere bloeddruk
•    verzwakt immuunstelsel
•    vergroot risico op hartklachten
•    bijdrage aan onvruchtbaartheid
•    versnelt ouderdomsproces
•    te weinig zuurstof in het lichaam 
•    hogere frequentie ademhaling
•    kan hersenen aantasten
•    lever en spieren vragen meer glucose
•    vorming van meer glucose uit koolhydraten

Waardoor we kwetsbaarder worden voor ongerustheid en depressieve gedachten. Stress ontstaat feitelijk als we de realiteit, dat wat er is, niet accepteren. We willen het anders!

Stress-signalen: de top tien

Uit onderzoek zijn de meest voorkomende signalen bij stress geduid. De top 10 van deze signalen die duiden dat zich stress in jou opbouwt zijn:
1.    Geen zin. Je hebt geen zin meer in dingen die je normaal leuk vindt.
2.    Gespannen. Je kunt je steeds moeilijker ontspannen, je blijft steeds op scherp staan.
3.    Futloos. Na je werk kom je tot niets.
4.    Kort lontje. Je raakt sneller aangebrand, krijgt eerder ruzie, bent sneller emotioneel.
5.    Piekeren. Je kunt dingen niet loslaten.
6.    Spanningsklachten. Je spieren zijn te gespannen. Je hebt last van hoofdpijn, spierpijn, pijn in de schouders, rug, armen of benen.
7.    Niet kunnen stoppen. Je hebt de neiging om maar door te blijven werken. Je blijft langer op kantoor, neemt vaker werk mee naar huis. Maar de resultaten worden minder, het werktempo gaat omlaag.
8.    Concentratieproblemen. Je dwaalt gemakkelijk af, houdt je hoofd er maar moeilijk bij. Je vergeet dingen. Daardoor maak je ook meer fouten.
9.    Slaapproblemen. Je valt slecht in slaap, slaapt niet door, je bent ’s morgens nog moe als je wakker wordt. 
10.  Sneller ziek. De weerstand neemt af, dus pak je sneller die verkoudheid of dat griepje mee. 

Aanmelding    

Het is mogelijk om je direct in te schrijven via de website voor de training Bevrijd Jezelf. Wil je vooraf meer informatie ontvangen of jouw vraag of probleem aansluit bij deze training dan bieden wij jou de volgende mogelijkheid om telefonisch of per mail contact met ons op te nemen; klik hier voor het aanvragen van een kennismakingsgesprek. 

Training 

In de training 'Bevrijd Jezelf' ga je diepe inzichten krijgen waar jouw stressklachten vandaan komen, welke dynamiek er onder ligt en wat je kunt doen om hiervan te herstellen. Je leert onbewuste overtuigingen en emoties die jou vasthouden, loslaten. Je leert emotionele intelligentie (EQ) te ontwikkelen. Je leert voelen en de verbinding met jezelf te maken: Daar zit het geluk! Aangezien stressklachten veelal langdurig van aard zijn is bewustzijnsontwikkeling de eerste stap naar genezing. Als tweede werk je aan het versterken van mentale- en emotionele weerbaarheid en ontwikkel je tools om te komen tot bewustzijn. 

Online academy 

Als ondersteuning in jouw proces bieden wij jou de mogelijkheid om gebruik te maken van onze Ynnergy Online Support Programma. Hierin kun je gratis met een inlogcode in 7 lessen op jouw moment online gebruikmaken van diverse (lichaamgerichte) oefeningen die jou helpen om meer rust, ontspanning en balans te ervaren zodat jij je meer met je persoonlijke kracht leert te verbinden. 

Kosten

De kosten van deelname bedragen € 1.295,- inclusief verblijfskosten, water, koffie en thee, excl 21 % BTW. De 3 boeken van auteurs Maries Ligtvoet en Jan Busschers en de CD 'BodyMindfulness' zijn inbegrepen.

Offerte

Veel cliënten beseffen dat een goede relatie met je partner en kinderen start met de relatie met jezelf. In deze 1e module van de Ynnergy Academy: BEVRIJD JEZELF verkrijg je diepe inzichten en antwoorden. Je kunt jouw ontwikkeling vervolgen tot een Persoonlijke doorbraak (leergang 1). Daarna vervolg jij je ontwikkeling met leergang 2: training Persoonlijk Leiderschap of met leergang 3: de opleiding Familieopstellingen en organisatieopstellingen. Persoonlijke ontwikkeling is voor de werkgever belangrijk omdat jij jezelf meeneemt in jouw werk. Een maatwerkofferte onder zakelijke doelstellingen naar de werkgever is dus altijd mogelijk.

Vergoeding

Jij bent je zaak! Persoonlijke groei resulteert in relationele en zakelijke keuzes en een betere gezondheid. Een deel van ons werk komt voor vergoeding in aanmerking. Wellicht ben je aanvullend verzekerd voor consulten Natuurgeneeskunde? Omdat deze onderdeel uitmaken van ons ontwikkelingstraject worden deze (deels) vergoed. Het betreft persoonlijke thema's, dus ook zakelijke doelstellingen!! Vraag naar de mogelijkheden voor vergoeding van de werkgever. Wij maken graag een offerte voor je op.

Schrijf je direct in
Contact

Wil je meer informatie over deze training? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Waarom Ynnergy
  • Verandering gegarandeerd
  • Persoonlijk en toegankelijk
  • Online supportprogramma
  • Hoge klantscore
Persoonlijke contact

Heeft u nog vragen over deze training? Neem dan vrijblijvend contact met ons op:

073 7515 075